EGO - GIRL

Okej.. Så här tycker jag:

Lisan skrev: Jag tycker enbart att man kan bli kallad för egoist när ditt medvetna val eller agerande sårar nån annan.. Eller om det är så (nu tar jag skjuts som exempel igen :P) att man helt enkelt inte kan ta bussen, eller det blir alldeles för dyrt att ta taxi nånstans... då är det kanske lite ego att inte ställa upp eftersom det inte finns nåt annat val för just den person som frågar! Men, detta var inte långt dom skulle åka.. därför tänkte jag på mig själv i första hand.. eftersom det fanns andra val! 


Jag både håller med dig och inte håller med dig. I det här fallet med skjutsning håller jag fullkomligt med dig! Jag tycker inte att det är ett dugg egoistiskt av dig att vilja ta en öl istället för att köra de vederbörande till restaurangen. Det är trots allt lördag och du har väl också gjort upp planer. Och särskillt inte när bussförbindelserna är så pass bra som de är. Visste ni att Malmö har en av Sveriges bästa bussförbindelser? På vardagar innan ett visst kockslag går bussarna var 5-7 minut och på helgerna var 20:e minut. DET är bra.

Det jag kommenterade i din blogg var inte att jag tyckte du var egoistisk som inte körde dem, utan det jag sa var att lathet KAN leda till egosim. Enligt mig då... Jag syftade inte till just dig utan på människor i övrigt.

Det finns ett ordspråk som säger att att alla männsikor är egoister, därför att alla handlingar på ett eller annat sätt är egennyttiga. Vad jag tolkar det som kan det gälla t ex. när man hjälper en full kompis hem efter en häftig utekväll på stan. Man hjälper då kompisen hem för att vara snäll och få hem han/hon i säkert förvar. Men innerst inne gynnar handlingen en själv då man slipper få dåligt samvete dagen efter. Lite långsökt kanske men så tolkar jag det =).

Jag tror att alla människor har en gnutta egoism i sig. Det är människans överlevnadsinstinkt som gör att alla människor i grund och botter månar om sig själv. Egoism är att värna om sitt egenintresse och tycker därför att alla har rätt att vara lite egoistiska ibland. Därför håller jag inte med dig om att det måste gå så långt som att såra en annan innan man kallas för egoist. För då hade det naturligtvis inte varit okej! Men vi verkar ha lite olika syner på vad just egoism innebär och kanske därav denna diskussionen (som för övrigt går i väldig vänskaplig anda! =) )



. ♥ Det finns i alla fall en kärlek som man alltid förblir trogen; Egenkärleken ♥

Kommentarer
Postat av: Lisan

Ja, men det höll jag med dig om oxå... Lathet KAN leda till egoism :) Å jag tror oxå att alla i grund och botten tänker på sig själv i första hand, men sen finns det ju gränser var man blir så att säga egoist! Om du förstår vad jag menar :) Å jag vet inte om du var sarkastisk eller inte, när du skrev att den gick i vänskaplig anda.. Men, jag tycker det iaf ;) Loooove

Postat av: Anna

Absolut inte sarkastisk. LOVE YOU

2009-03-03 @ 12:07:35

Kommentera gärna kära ni!:

Skriv också gärna vem ni är:
Jag kommenterar alltid den här bloggen så kom ihåg mig för Guds skull!

E-postadress: (Your secret is safe with me)

Om ni skriver blogg så dela gärna med er av adressen:

Sååå.. Vad har ni att säga?:

Trackback
RSS 2.0