Att lära sig sätta in "de" eller "dem" på rätt plats!

Ett tips i svenska som jag verkligen tycker att alla borde ta del av! Det är så himla många som skriver fel när de ska skriva de eller dem. Det är NÄSTAN det värsta jag vet och tipset som jag har att dela med mig av har jag fått av Sophie som hon i sin tur fått av sin gamla lärare.

Tipset lyder:

Alla meningar där man kan sätta in Mig, ska det vara deM. (Tänk bokstaven M, Mig och deM) Tex "Det rörde --- inte i ryggen". Alltså "Det rörde Mig inte i ryggen" eller "Det rörde dem inte i ryggen.

Alla meningar där man däremot kan sätta in Jag i, ska det vara De. Tex "Det var inte --- som ville det". Alltså "det var inte jag som ville det" eller "Det var inte de som ville det".  Man kan tex inte säga "Det var inte Mig som ville det" och då ska alltså inte dem in utan de istället.


Capich? ;-)

Kommentarer

Kommentera gärna kära ni!:

Skriv också gärna vem ni är:
Jag kommenterar alltid den här bloggen så kom ihåg mig för Guds skull!

E-postadress: (Your secret is safe with me)

Om ni skriver blogg så dela gärna med er av adressen:

Sååå.. Vad har ni att säga?:

Trackback
RSS 2.0