Skit CSN- Lägg ner skitet

Räkningarna betalda och klara! Gillar att göra det redan första dagen jag får lön så man så man slipper och tänka på det sen. Men det är ingen rolig syn alltså. Phuu. Tror de flesta av er hade dött om ni sett vad jag har kvar att leva för den här månaden. Haha. K-A-T-A-S-T-R-O-F! Skrattar i ren panik. Jag har kanske lika mycket att leva på som Blondinbella spenderar på ett Yves Saint Laurent läppstift. Nej men så farligt är det kanske inte men det är inget lyxliv man kan lever precis. Vet inte om jag kanske är lite bitterfittrig trots allt.  Blev irriterad på csn när jag insåg att jag ville jobba mer för att få leva ett liiiite lyxigare liv. Kanske ska nämnas för er som inte vet, att jag inte tar något csn lån utan klarar mig på mina 3 helger i månaden på Ica, oregelbundna vikarie inhopp i skolan och ett pytte bidrag från CSN. Det har jag gjort i mer än 2 1/2 år nu men det är först nu det börjar kännas i plånboken tycker jag. Kanske för att jag är så ivrig att spara och betala den kommande Las Vegas - San Fransisco resan, som inte är gratis, i Oktober. Det jag inte förstår med Csn är varför varför VARFÖR det måste finnas en övre gräns på vad man får tjäna utan att de minskar bidraget med hälften. 50% mindre bidrag ska man straffas med om man väljer att skippa det sketna csn lånet och verkligen TJÄNA ihop sina pengar genom det sedvanliga svensson arbetet. Jag är medveten om att det finns många lurendrejare här ute i landet som utnyttjar csn systemet och det därför måste det finnas vissa regler. Men varför den här urdumma och korkade reglen där jag som student gör allt för att slippa ha hundra tusentals kronor i skulder efter mig i resten av livet! Tack, men nej tack. Skulder har jag alltid växt upp med att de är inget bra och att de endast i verkliga nödfall ska tas. Som exempelvis att köpa en lägenhet eller ett hus. Jag hade aldrig , aldrig, aldrig dragit på mig en skuld för att t.ex köpa mig en resa eller bil. Om man vill ha det så får man fan ta mig ta och spara! Men det är precis som csn normaliserar och gör skulderna okej. Ta lån, få skulder! Helt okej enligt oss på csn! Så länge csn-gubbarna och gummorna (som för övrigt är SJUKT piss-sura och otrevliga när man ringer!!!!!!!) kan gå in och kolla att jag sköter mina studier med minst godkända betyg i varje kurs kan jag väl få tjäna hur fan mycket jag vill. Jag väljer själv hur jag vill lägga upp min studietid och om jag vill slita ut min underbara kropp och hälsa på att jobba 24/7 så får jag väl göra det. Jag är en vuxen människa och det är mitt beslut. Men näääää.. Du får tjäna max 53.500 per kalanderhalvår vilket i och för sig blir 8900 i månaden. Men när man har en STUDENT lägenhet med en SVIIINIG  hyra på nästan 3300 :- för ca 30 kvadrat är det inte mycker att hurra för. Att sedan hela sommaren och jullovet då man inte får ett piss från csn är inräknade i detta belopp är inte klokt. Tänk om jag har skaffat mig ett bra sommarjobb där jag kanske tjänar en 21.000 i månaden i Juli och Augusti. Det blir 42.000 bara på TVÅ månader. Då har jag alltså 11.500 kr (53.500 - 42.000) kvar att tjäna på de resterande 4 månaderna innan jag kommer upp i maxbeloppet. För mig som inte tar lån blir det då att leva på 2875 kr i månaden och det räcker inte ens till hyran. Hur tänker de?? Wrrrrrraaaaaaaaaaaaahhh. Vad arg jag blir. JO, jag ska berätta för er hur de tänker. De tänker att " Ahaaaa.. Här är en korkad outbildad liten fjåne som vi ska lura så mycket pengar av som möjligt. Den lilla skiten ska minsann betala in till oss VAAARJRE månad i RESTEN AV SITT LIV! Mooohohahahahahhahahahah!!! " Så tänker de! Just precis så. Skitstövlarna gör det inte för att hjälpa studenterna utan i själva verket stjälper de dem och tjänar FETT med pengar själv. Jävla svin.




En YTTERST ovanlig syn!

Kommentarer
Postat av: Petra

Ja fyfaaaan. Jag är lika arg!! När man desstuom läser en utbildning som kommer generera till ett jobb som inte ger en särskilt bra lön så är det ännu värre att behöva betala tillbaks på lånen sen. Stötta oss som vill utbilda oss till det vi brinner för istället för att kräva oss på pengar när vi både studerar och jobbar samtidigt! U go girl! ;)

2009-02-25 @ 14:10:40
URL: http://dysfunctionalprofessional.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oj vad jag håler med. Bra skrivet.

2009-02-25 @ 14:12:45
Postat av: Sara

Det finns lænder som inte ens har csn dom som har lite pengar har ingen chans till att plugga om de inte får stipendie!Vi har det bættre æn många andra det ska vi inte glømma :)

2009-02-25 @ 15:15:01
Postat av: Anna

Du, Sara! Ta du dina norska kommentarer och tryck upp någonstans ;-) Du ska HÅLLA MED MIG. Det är ju jätte synd om mig!!! =)

2009-02-25 @ 15:21:52
URL: http://minegenlillablogg.blogg.se/
Postat av: Sara

Haha nej tyværr denna gången håller jag med mig :)

Men kul att du bloggar mycket idag!

2009-02-25 @ 15:36:49
Postat av: Anonym

Dålig idé! =)

2009-02-25 @ 15:51:06
Postat av: Sara

Vilken ide?

2009-02-25 @ 15:55:06
Postat av: Lisan

Jag håller faktiskt oxå med Sara! Visst, det är svårt att vara student med lite cash! Men, du ÄR iaf student och du får chansen att utbilda dig till det du VILL! :)

Postat av: Sophie

Söta lilla Anna... Jag håller med dej!! Det är så jävla ruttet!!! Svär över csn varje månad... får dock hålla med om att bidraget är rätt lyxigt ändå... som övriga har påpekat så e det ju itne så överallt... men jag fattar vad du menar!! Men faktiskt så har jag det liiiiite värre för jag har LÅN. Jag är en av de jävlarna som måste betala tillbaka till csn resten av mitt liv. Och inte nog med det, även om jag har jobb elr inte så MÅSTE jag börja inbetalningen senaste 6 mån efter att jag är färdigutbildad! PISSIGT! (Fast självklart kommer vi få jobb.. vi som e så jävla bra hahaa:)

2009-02-25 @ 19:45:38
URL: http://linda-sophie.blogspot.com

Kommentera gärna kära ni!:

Skriv också gärna vem ni är:
Jag kommenterar alltid den här bloggen så kom ihåg mig för Guds skull!

E-postadress: (Your secret is safe with me)

Om ni skriver blogg så dela gärna med er av adressen:

Sååå.. Vad har ni att säga?:

Trackback
RSS 2.0