Det hypade begreppet B-L-O-G-G

Att blogga och läsa andras bloggar har ju blivit väldigt inne nu det senaste året. Visst fanns det bloggar innan det men just under det senaste året eller 1 1/2 året har det blommat upp som mina eksem när jag dricker Chilenska rödviner. På blogg.se listar de de 20 mest besökta bloggarna. Har någon varit inne där och kollat någon gång? Nästan alla bloggarna ser lika dana ut! Startsidan i den hello-Kitty rosa bakgrunden pryds av lättklädda "modell" bilder där de glatt putar med både silicon bröst och läppar.

Det som fick mig att gå in och kolla på de här olika bloggarna var att jag var tvungen att se varför singelpappans blogg inte låg på listan längre! Han låg på plats 10,11,12 någonstans för en vecka sen och nu var han puts borta! Vad är det som gör att de här bloggarna tryckt ut honom från listan? Något måste det va, han skriver väldigt klokt och bra. Så jag bestämde mig för att göra en liten reaserch, fast besluten att hitta en förklaring på singelpappans bortfall!  In på varendaste liten blogg på sidan. Jag blev ännu mer förvirrad. Om man säger så här; det är lättare att lista de bloggarna som stod ut än de som inte stod ut. Nästan alla, alla utom 4-5 st, såg nästan EXAKT lika dana ut. Eller inte bara till utseendet då utan de skrev även om likvärda saker. "Egoinas värld", "Princessans dagbok", "Mitt liv som modell" och "House of beauty" är några namn som hintar ganska så bra om innehållet i samtliga bloggar (förutom de här 4-5 st då). Smink, kläder, lättklädda bilder, naglar, skönhetsartiklar, spa, kroppsfixering, bantningstips, shoppingfynd, vill ha grejer, outfit of the day plus mycket mycket mer. Visst det kan vara intressant och kul att läsa om det ibland men inte HELA tiden. Nu säger jag inte att författarna till de här bloggarna skriver dåligt utan jag fattar bara inte att folk orkar läsa det här. Det finns ju så otroligt mycket. Okej att läsa någon modeblogg á la Blondin bella eller någon liknande, men att ALLA de här bloggarna ligger på en topp 20 lista är för mig helt ofattbart. Är det inte intressantare att läsa lite av annat material som tex inredningsbloggar, matbloggar eller helt enkelt andra bloggar där författaren skriver om lite olika saker och inte behöver ha med en "outfit of the day" inklämd varje dag?

Kanske beror det på åldern på de som läser? Vem är det som läser? Vem använder datorer mest? Inte är det klimakterie-Stina som precis lärt sig hur man skriver ett mail utan jag tror nog att de som privatsurfar på nätet har en snitt ålder på mellan 15och 40 år. Stort spann, ja absolut. De som läser bloggar då? Vad ligger deras snitt ålder på? Där tror jag den stannar på just den här i fjortis åldern ca 15 år.. Och de som är i denhär åldern kanske inte så intresserade av att läsa "argbiggornas attack mot männen" - bloggar á la Anna Nilsson. När man är så ung har man inte gått igenom så mycket än och livet är guld och gröna skogar och man kan fokusera på smink och kläder. Man vill inte läsa om tråkigheter utan det värsta som kan hända i livet är om bästa väninnan skulle dyka upp på samma fest med samma klänning. Fördomar? Nej absolut inte. Jag har själv varit15 så jag vet hur det är. (Om bara någon kunde ryckt tag i mig då och förklarat hur töntig jag var! )

Men vad vet jag? Jag är bara en simpel nybörjar bloggare á la 25.


Kommentarer
Postat av: Tesstamente

Kunde inte ha sagt det bättre själv, tvillingsjäls-bloggare! Kudos till dig:-)

2009-02-12 @ 21:56:56
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Anonym

http://singelpappa.blogg.se/

2009-02-13 @ 22:17:18

Kommentera gärna kära ni!:

Skriv också gärna vem ni är:
Jag kommenterar alltid den här bloggen så kom ihåg mig för Guds skull!

E-postadress: (Your secret is safe with me)

Om ni skriver blogg så dela gärna med er av adressen:

Sååå.. Vad har ni att säga?:

Trackback
RSS 2.0