Är det någon mer än jag som inte fattar?

               
Jag fattar ingeting! Skulle inte OS börja imorgon fredag? Fredag den 8/8 - 2008 klockan 08.08 eller något? Antingen ser jag in i framtiden och vet att Sveriges damer förlorade igår mot Kina och att jag sitter och tittar på Brasilien - Belgien (herrar) just nu. Jag vet inte? E jag synsk? Någon som vet varför det är så här? Om det är för att själva "fotbollsturneringen" i ett OS tar för lång tid får de väl avsluta OS senare eller spela matcher så in i helvete. Inte börja TIDIGARE! Helknäppt! Meningen var väl att de olympiska spelen skulle startas just det datumet och just vid det klockslaget för att siffran 8 betyder tur i Kina. Ett start datum är ett startdatum och inga tävlingar ska väl inledas innan invigningen. Det tycker jag låter helknäppt. Hmmm. Tok-kineser!  

Något annat som inte har med OS att göra men som jag inte fattar ett skit av heller, är varför länder/städer heter helt olika på olika språk fast att det är samma land/stad. Ett exempel är Beijing då som vi i Sverige kallar Peking. Varför gör vi det när det HETER Beijing???? Samma gäller en maaaaassa länder. Finland heter Suomi, finnarna kallar Sverige för Routsi. Varför får vi inte själv bestämma vad våra länder och städer ska heta? Jag tycker det är upp till var och ett land att bestämma det. Om Finland döpt sitt land till Soumi kan väl inte vi ändra om det (och det är ju inte så liten ändring världen gjort heller!) till Finland bara för att det ska vara lättare att säga. (Eller vad i all sin dar orsaken nu är) Ett annat land är Japan som Japsarna själv kallar Nippon. Hur olikt är inte det? Konstigt... Nä! Nippon ska heta Nippon, Suomi heta Suomi och Sverige heta Sverige! Eller vad säger ni?
Andra exelmpel:

Svenska    Internationellt   Nationellt
Grekland    Greece                Hellas
Tyskland    Germany             Deutchland
Ungern        Hungery           Magyarország (Huuur viste jag det?;-) )
Spanien      Spain                 España
Italien           Italy                    Italia            

Konstigt va? Tok-människor!


Kommentarer
Postat av: Sara

Blogga mera :)

2008-08-08 @ 18:04:37

Kommentera gärna kära ni!:

Skriv också gärna vem ni är:
Jag kommenterar alltid den här bloggen så kom ihåg mig för Guds skull!

E-postadress: (Your secret is safe with me)

Om ni skriver blogg så dela gärna med er av adressen:

Sååå.. Vad har ni att säga?:

Trackback
RSS 2.0